Zoeken in deze blog

maandag 11 juli 2011

Lovee: workshop chocola


Normaal blog ik niet echt over mijn leven, maar nu wil ik toch even een berichtje over iets heel leuks wat ik vorige week heb gedaan: een workshop chocola!
Als verrassing voor ons rapport kregen mijn zus en ik een workshop bonbon maken. Samen met mijn moeder en twee van haar vriendinnen, met hun dochters (en vriendinnen van ons). Een heel gezellig clubje dus!
We kwamen er aan (veeel te laat...) en eerst was de "kok" en zijn vrouw een tikje chagrijnig, maar gelukkig later hadden ze zich erover heen gezet en waren ze hartstikke aardig.
We zaten met zijn allen aan een lange tafel en op de tafel stonden wel meer dan 20 verschillende kommetjes: met verschillende soorten blokjes chocola, koffiebonen (hmm), cranberry's (hmm), m&m's, nootjes, kokos, chocoladedruppels met caramel of koffiesmaak (hmmm) en nog veel meer.
Daar kreeg iedereen het water van in de mond natuurlijk, en het was dan ook de bedoeling om te proeven wat de verschillende dingen waren.
Uiteindelijk had ik daar helemaal geen tijd voor, want je moest druk bezig met je bonbons maken.
We hadden een dienblad met 12 chocoladerondjes voor ons en een stuk met een soort marsepein.
Het was de bedoeling dat je de marsepein in een vormpje kneedde en mengde met ingrediënten uit de kommetjes.
Zo kon je meteen je creativiteit kwijt en er ontstonden de leukste en gekste vormpjes.
Na een uur moest het klaar zijn en toen kregen we een film te zien over het proces van koffieboon tot chocolade. Nou, dat is een heel gedoe!
Daarna hadden we eventjes pauze met koffie en thee (o.a. cactus-smaak!) en een plakje cake. (Mijn moeder vroeg nog wat voor cake het was, maar dat was natuurlijk ook wel logisch: chocolade haha)
Daarna moesten we vloeibare chocola (gesmolten van een héél groot blok chocola: 3 keer zo groot als een toetsenbord denk ik en wel 8 cm dik ongeveer!) afkoelen door het uittestrijken op het aanrecht en weer bij elkaar te scheppen.
Hier mochten we onze creaties in onderdompelen. (de voorwaarde was dat de bonbons wel "chocoladeproove waren: er mocht niks afvallen)
Dan was de bonbon bijna klaar en kon je het versieren met andere toppings en figuurtjes maken met een chocoladespuit.
Dan moesten ze even in de koelkast en tadaaaa klaar!
Maar dat was nog niet alles: zelfs de verpakking mochten we zelf maken!
Je mocht je bonbons zelf inpakken in een bakje of zakje met allerlei linten erom heen en je kon een naamkaartje eraan vast maken om te laten zien dat dit jouw eigengemaakte bonbons waren! (&dat niemand stiekem snoept, zoals mijn vader bijvoorbeeld haha)
Al met al was het een superleuke avond! Het was heel erg gezellig en ook superleuk om te doen!
En de bonbons zijn heerlijk!
Hier een paar foto's die mijn zus heeft gemaakt: de eerste foto is haar bakje met bonbons en de onderste foto is een verzameling van een aantal bonbons van mijn moeder, zus en ik. (De leukste bonbons hebben we natuurlijk al opgegeten haha;d)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten